Charlotte Perriand

Filtrovat a třídit
Filtrovat & třídit 0
Seřadit podle: Nejprodávanější
Cena
Použít
Designér
Typ
Značka
Barva
Materiál
Počet žárovek
Základní typ
IP kód
Typ žárovky zahrnutý
Wattový výkon
Použít
Hloubka (v cm)
Použít
Délka (v cm)
Použít
Šířka (v cm)
Použít
Výška (v cm)
Použít
Průměr (v cm)
Použít
Stmívatelný
13 položek
Filtr

Charlotte Perriand

Narozen: 24. října 1903.\ Úmrtí: 27. října 1999.\ Známá díla: Potenciometrická lampa.\ Vzdělání: Designérka z Dánské školy designu.

Její multidisciplinární umělecká a architektonická tvorba, která zahrnovala vše od designu nábytku až po rozsáhlá lyžařská střediska, ji zařadila mezi nejrevolučnější designéry konce 20. a 30. let a učinila z ní jednu z nejvlivnějších designérek 20. století. Ačkoli nikdy nedosáhla takového uznání jako její kolegové Le Corbusier a Le Corbusierův bratranec Pierre Jeanneret, byli tito tři designéři v Le Corbusierově ateliéru jako tři prsty na jedné ruce - a když konečně vystoupila ze stínu švýcarského designéra, vytvořila si jedinečnou, nezávislou kariéru.

Vintage černobílý snímek ženy na pláži. Má na sobě svetr s rolákem a s přirozeným výrazem stojí ležérně u lodi.

"My tady nevyšíváme polštáře, madam."

Charlotte Perriandová se narodila v Paříži jako dcera krejčího a švadleny. Jako rozená kreslířka se v mládí zapsala na École de L'Union Centrale des Arts Décoratifs, kde do roku 1925 studovala design nábytku a kde ji mimo jiné učila legenda art deco Henri Rapin.

Proto ji tolik přitahoval švýcarský designér a zabiják ornamentů Le Corbusier, který hrdě prohlašoval, že dům je stroj na bydlení a že architektura je o uspořádání věcí. Byl přísný a stál v čele protihnutí proti zdobnosti a okázalosti, které charakterizovaly secesi.

Krátce po absolvování školení vytvořila Charlotte Perriandová pro Salon d'Automne v roce 1927 výstavu Bar sous le Toit, která se skládala z lesklých hliníkových a poniklovaných předmětů tvořících velký bar, stolů, polic a židlí s koženými polštáři. Výstava odkazovala na věk strojů a Perriandová používala kovy, čímž se odlišovala od svých současníků, kteří milovali zdobené a ručně vyráběné dřevěné výrobky - ale přestože výstava měla úspěch, nebyla spokojená. Charlotte Perriandová chtěla vytvořit výrobky, které by nebyly určeny jen pro bohaté, ale pro všechny.

Perriandová velmi toužila pracovat pro Le Corbusiera, protože četla jeho knihy, ale když se u něj téhož roku ucházela o práci, byla odmítnuta se slavnými slovy samotného Corbusiera: "My tady nevyšíváme polštáře, madam."

Éra Le Corbusiera (1927-1937)

Když Le Corbusier navštívil Bar sous le Toit, bylo mu jasné, že se v mladé francouzské návrhářce zmýlil - a Charlotte Perriandové nabídl práci ve svém ateliéru.

"Jako tři prsty na jedné ruce " řekla sama Charlotte Perriandová o spolupráci se švýcarským návrhářem a jeho bratrancem Pierrem Jeanneretem a všichni tři spolu úzce spolupracovali jak po tvůrčí, tak po praktické stránce. Perriand si ze švýcarského mistra vzal mnoho příkladů, ale naopak Le Corbusier se od něj také hodně naučil. Sdílela Corbusierovu myšlenku, že lampy nejsou bezdůvodnými dekorativními prvky, ale spíše funkčními a technickými nástroji v domácnosti: užitečnými formami. Rozhodně byla architektkou dříve než designérkou. Zároveň však byla velkou zastánkyní pohybu a její nábytek je typický množstvím pohyblivých kloubů.

Fantastickou ukázkou Perriandových kreseb pod křídly "vrány", jak se Le Corbusier sám nazýval, je nádherné nástěnné svítidlo Applique Cylindrique. Lampa, kterou navrhla pro svou horskou chatu Le Vieux Matelot ve 30. letech 20. století, ukazuje její raný zájem o pohyblivá stínidla, ale také její rané pochopení dobrého světla. Svítilna se snadno ztlumí pouhým dotykem displeje a světlo lze nasměrovat přesně tam, kam potřebujete.

Potence Pivotante a doba Jeana Prouvé a Japonska

Když Charlotte Perriandová vystoupila ze stínu Corbusier a vydala se na vlastní úspěšnou dráhu, jak tehdy napsaly New York Times, začala spolupracovat s Jeanem Prouvém. Prouvé, stejně jako Perriand, miloval kov - a při pohledu na Perriandovy i Prouvéovy lampy je cítit spolupráce mezi nimi.

Během války navrhli dvě kasárna a nábytek pro dočasné domy, ale když se Francie v roce 1940 vzdala mocnostem Osy, Perriand odcestoval do Japonska. Zde působila jako konzultantka japonského ministerstva obchodu a průmyslu. Na konci války byla Perriandová nucena odejít do exilu ve Vietnamu, kde studovala asijské dřevo a pletení, což v ní vzbudilo zájem a přimělo ji znovu se poohlédnout po přírodních materiálech.

Fantastickým příkladem Perriandovy lampy z doby, kdy spolupracoval s Jeanem Prouvém, je nádherná lampa Potence Pivotante, která stejně jako předchozí příklad využívá v designu pohyb. Perriandová navrhla lampu v roce 1939 těsně před odjezdem ze země - a pokud znáte lampu Potence Jeana Prouvého, která byla poprvé navržena v roce 1950, nepochybně mezi nimi vidíte podobnost - ale verze Charlotte Perriandové je originál.

Poválečné období, rozkvět Charlotte Perriandové a Pivotante á Poser

Velká a působivá lyžařská střediska, budova Ligy národů a kanceláře Air France v Londýně, Paříži a Tokiu. To jsou jen některé z vlajkových lodí, které Charlotte Perriandová navrhla po svém návratu do Francie. V 50. letech opět spolupracovala s Jeanem Prouvém a cesty Perriandové a Le Corbusiera se znovu zkřížily, když navrhla kuchyně v ikonickém Unité D'habitation.

Nádhernou lampou, kterou v této době vytvořila Charlotte Perriandová, byla nesmírně krásná Pivotante á Poser. V celé lampě je opět cítit motiv pohybu a kovové stínidlo lze podobně jako oponu na jevišti odhrnout do strany, čímž se odhalí odkrytý zdroj světla - odkryté zdroje světla byly v této době charakteristické i pro Le Corbusierovy interiéry - a šňůru lze použít k zapnutí a vypnutí lampy. Díky malému tvaru jej můžete snadno přenášet a používat, kdekoli chcete.

Charlotte Perriandová tvořila do konce života a zanechala po sobě širokou škálu nábytku, svítidel a staveb.Pokusili jsme se podívat na její život shora, ale jen jsme se poškrábali na povrchu. Na mnoha místech se o ní můžete dozvědět více, včetně její autobiografie Une Vie de Création. Doufáme, že jsme vzbudili váš zájem.

Sdílejte své obrázky s @lampemesteren

Inspirujte se a nechte se inspirovat, z jednoho jedinečného domova do druhého. Označte své obrázky #yesLampemesteren a možná zde uvidíte svůj domov!